Cristofori dan Pianofortes Pertama
Sifat tenang kelahiran piano di seluruh 1700, oleh itu, datang sebagai sesuatu yang mengejutkan. The
piano benar pertama telah dicipta hampir keseluruhannya oleh seorang
lelaki-Bartolomeo Cristofori (1655-1731) Padua, yang telah dilantik pada
1688 ke mahkamah Florentine di Grand Prince Ferdinando de 'Medici untuk
menjaga harpsichords dan akhirnya untuk seluruh koleksi instrumen muzik. A
1700 inventori instrumen Medici menyebut yang "arpicimbalo," iaitu,
alat menyerupai piano kuno yang "baru dicipta oleh Bartolomeo
Cristofori" dengan tukul dan peredam, dua papan kekunci, dan pelbagai
empat oktaf, C-c ". ' Penyair
dan wartawan Scipione Maffei, dalam bersemangat 1711 penerangan beliau,
yang dinamakan instrumen Cristofori-kanak, "gravicembalo col piano, e
forte" ( "piano kuno dengan lembut dan kuat"), kali pertama ia dipanggil
dengan nama akhirnya mereka, pianoforte. A tulisan kontemporari oleh pemuzik mahkamah Florentine, Federigo
Meccoli, mencatatkan bahawa "forte ARPI cimbalo del piano e '" pertama
kali dibuat oleh Cristofori pada tahun 1700, memberi kita lahir tepat
untuk piano.
Cristofori adalah pencipta artful, mewujudkan apa-apa tindakan yang canggih
untuk
piano bahawa, pada permulaan instrumen, dia menyelesaikan banyak
masalah teknikal yang berterusan untuk teka-teki pereka piano lain bagi
tujuh puluh lima tahun akan datang evolusinya. tindakannya
adalah sangat kompleks dan dengan itu mahal, menyebabkan banyak
ciri-ciri yang akan digugurkan oleh pembuat abad kelapan belas
berikutnya, dan kemudian beransur-ansur dicipta semula dan
reincorporated dalam beberapa dekad kemudian. inovasi bijak Cristofori itu termasuk yang "Pelarian
"Mekanisme
yang membolehkan tukul jatuh jauh daripada rentetan serta-merta selepas
menarik ia, supaya tidak menjejaskan tali, dan membenarkan tali itu
dibatalkan lebih sukar daripada di clavichord a; "daftar" yang memelihara tukul bergerak pantas dari bangkit semula melanda tali; mekanisme kelembapan pada bicu untuk mendiamkan rentetan apabila tidak digunakan; mengasingkan soundboard dari bahagian-bahagian ketegangan berfaedah kes itu, supaya ia dapat bergetar dengan lebih bebas; dan menggunakan tali tebal di ketegangan lebih tinggi daripada di piano kuno.
Cristofori’s Surviving Pianos
Tiga piano oleh Cristofori terus hidup, di Metropolitan Museum of Art di New York City (1720, 89.4.1219); di Muzium Strumenti Musicali dalam kejiranan (1722); dan pada Musik instrumenten Muzium Universiti Leipzig (1726). Cristofori
The Metropolitan, piano tertua yang masih hidup, adalah dalam kes sayap
berbentuk biasa, zahir menyerupai piano kuno a. Ia mempunyai papan kekunci tunggal dan tiada perhentian khas, dalam banyak gaya yang sama seperti harpsichords Itali hari. (Papan kekunci kedua-dua piano yang masih hidup lain dengan Cristofori
boleh beralih sedikit supaya hanya salah satu daripada dua rentetan
setiap padang akan melanda, iaitu, una corda, dengan itu senyapan
keseluruhan instrumen tersebut.)Bunyi Muzium ini 1720 Cristofori berbeza dengan ketara dari piano besar moden. rangkaian
adalah lebih sempit-54 daripada 88 kekunci dan talinya nipis dan tukul
sukar memberikan timbre yang lebih dekat kepada piano kuno dari Steinway
moden. Maffei
mengulas bahawa, kerana nada agak disenyapkan itu, piano Cristofori
telah paling sesuai untuk solos atau untuk mengiringi instrumen suara
atau tunggal, dan bukannya untuk kerja-kerja ensemble yang lebih besar. Malah,
piano kuno kontemporari adalah instrumen yang lebih kuat dan lebih
cemerlang, tetapi tidak mempunyai keupayaan untuk bertindak balas dengan
kekuatan sentuhan pemain, dan sebagainya boleh mencapai tidak
penyusutan ketara dalam ungkapan dinamik. Seperti piano, clavichord yang (1986.239) Juga mampu penggredan terperinci kuat dan lembut dikawal oleh
sentuhan pemain, tetapi instrumen bertali intim ini adalah keseluruhan
terlalu lembut yang boleh hampir tidak kedengaran beberapa kaki, dan
sebagainya adalah sia-sia dalam berkumpulan atau bersama.ciptaan
Cristofori ini pada mulanya lambat untuk menangkap di Itali, tetapi
lima piano
oleh Cristofori atau muridnya Giovanni Ferrini telah dibeli
oleh Queen Maria Barbara de Braganza Sepanyol, penaung dan pelajar
Domenico Scarlatti (1685-1757). Beratus-ratus
lebih daripada 500 tunggal pergerakan keyboard sonata Scarlatti mungkin
telah dimaksudkan untuk piano, dan bukannya piano kuno seperti yang
telah lama diambil alih. Muzik
yang terawal pasti ditulis dan diterbitkan khusus untuk piano dua belas
Sonate da cimbalo di piano e forte detto volgarmente di Martelletti
(Florence, 1732) oleh Lodovico Giustini (1685-1743), khusus untuk Don
Antonio daripada Portugal, bapa saudara Maria Barbara dan pelajar lain Scarlatti. The sonata mengandungi ungkapan nuanced seperti forte più dan più
piano, penggredan dinamik halus mustahil untuk melaksanakan pada piano
kuno a.Huraian
Maffei, yang termasuk gambarajah tindakan Cristofori, telah
diterjemahkan ke dalam Bahasa Jerman dan dimasukkan ke dalam musica
Critica Johann Mattheson sebanyak 1725, di mana ia mungkin dibaca oleh
Gottfried Silbermann (1683-1753), Saxon pembina mahkamah organ yang
penting. Berdasarkan reka bentuk Cristofori ini, Silbermann memulakan kerja pada piano sendiri dalam 1730-an. Satu
model awal ditolak oleh Johann Sebastian Bach (1685-1750) sebagai
memiliki sentuhan terlalu berat dan terlalu lemah tiga kali ganda a. Dengan
pengalaman tangan pertama sebenar satu instrumen Cristofori dan
penambahbaikan berikutnya, piano Silbermann ini lebih berjaya, yang
membawa kepada pembelian berasingan oleh Frederick the Great, raja
Prussia (r. 1740-1786). Bach
kemudian memuji piano Silbermann ini, pergi setakat untuk menjadi ejen
jualan untuk instrumen beliau, sekali gus meluaskan pengaruh penciptaan
Cristofori di tengah-tengah Eropah pada tahun-tahun selepas kematian
pembuat instrumen Paduan ini.
https://www.youtube.com/watch?v=5jBd4hubdPs
love this!
ReplyDelete👍👍👍👍👍👍 nancy
Delete😁😁😁😁menarik
ReplyDeleteNicee..
ReplyDeleteSy minat ni piano tpi x reti main
ReplyDeleteSy minat ni piano tpi x reti main
ReplyDeleteGood..
ReplyDeletewow...
ReplyDelete👍👍👍
ReplyDeleteWahh baiknyee
ReplyDeleteLawa la piano..GJ
ReplyDeleteLawa la piano..GJ
ReplyDelete