Friday, 11 November 2016

Sejarah Piano

          Cristofori dan Pianofortes Pertama

Image result for Cristofori’s Pianos




Sifat tenang kelahiran piano di seluruh 1700, oleh itu, datang sebagai sesuatu yang mengejutkan. The piano benar pertama telah dicipta hampir keseluruhannya oleh seorang lelaki-Bartolomeo Cristofori (1655-1731) Padua, yang telah dilantik pada 1688 ke mahkamah Florentine di Grand Prince Ferdinando de 'Medici untuk menjaga harpsichords dan akhirnya untuk seluruh koleksi instrumen muzik. A 1700 inventori instrumen Medici menyebut yang "arpicimbalo," iaitu, alat menyerupai piano kuno yang "baru dicipta oleh Bartolomeo Cristofori" dengan tukul dan peredam, dua papan kekunci, dan pelbagai empat oktaf, C-c ". ' Penyair dan wartawan Scipione Maffei, dalam bersemangat 1711 penerangan beliau, yang dinamakan instrumen Cristofori-kanak, "gravicembalo col piano, e forte" ( "piano kuno dengan lembut dan kuat"), kali pertama ia dipanggil dengan nama akhirnya mereka, pianoforte. A tulisan kontemporari oleh pemuzik mahkamah Florentine, Federigo Meccoli, mencatatkan bahawa "forte ARPI cimbalo del piano e '" pertama kali dibuat oleh Cristofori pada tahun 1700, memberi kita lahir tepat untuk piano.

Cristofori adalah pencipta artful, mewujudkan apa-apa tindakan yang canggih
untuk piano bahawa, pada permulaan instrumen, dia menyelesaikan banyak masalah teknikal yang berterusan untuk teka-teki pereka piano lain bagi tujuh puluh lima tahun akan datang evolusinya. tindakannya adalah sangat kompleks dan dengan itu mahal, menyebabkan banyak ciri-ciri yang akan digugurkan oleh pembuat abad kelapan belas berikutnya, dan kemudian beransur-ansur dicipta semula dan reincorporated dalam beberapa dekad kemudian. inovasi bijak Cristofori itu termasuk yang "Pelarian
"Mekanisme yang membolehkan tukul jatuh jauh daripada rentetan serta-merta selepas menarik ia, supaya tidak menjejaskan tali, dan membenarkan tali itu dibatalkan lebih sukar daripada di clavichord a; "daftar" yang memelihara tukul bergerak pantas dari bangkit semula melanda tali; mekanisme kelembapan pada bicu untuk mendiamkan rentetan apabila tidak digunakan; mengasingkan soundboard dari bahagian-bahagian ketegangan berfaedah kes itu, supaya ia dapat bergetar dengan lebih bebas; dan menggunakan tali tebal di ketegangan lebih tinggi daripada di piano kuno.


Cristofori’s Surviving Pianos

Tiga piano oleh Cristofori terus hidup, di Metropolitan Museum of Art di New York City (1720, 89.4.1219); di Muzium Strumenti Musicali dalam kejiranan (1722); dan pada Musik instrumenten Muzium Universiti Leipzig (1726). Cristofori The Metropolitan, piano tertua yang masih hidup, adalah dalam kes sayap berbentuk biasa, zahir menyerupai piano kuno a. Ia mempunyai papan kekunci tunggal dan tiada perhentian khas, dalam banyak gaya yang sama seperti harpsichords Itali hari. (Papan kekunci kedua-dua piano yang masih hidup lain dengan Cristofori boleh beralih sedikit supaya hanya salah satu daripada dua rentetan setiap padang akan melanda, iaitu, una corda, dengan itu senyapan keseluruhan instrumen tersebut.)Bunyi Muzium ini 1720 Cristofori berbeza dengan ketara dari piano besar moden. rangkaian adalah lebih sempit-54 daripada 88 kekunci dan talinya nipis dan tukul sukar memberikan timbre yang lebih dekat kepada piano kuno dari Steinway moden. Maffei mengulas bahawa, kerana nada agak disenyapkan itu, piano Cristofori telah paling sesuai untuk solos atau untuk mengiringi instrumen suara atau tunggal, dan bukannya untuk kerja-kerja ensemble yang lebih besar. Malah, piano kuno kontemporari adalah instrumen yang lebih kuat dan lebih cemerlang, tetapi tidak mempunyai keupayaan untuk bertindak balas dengan kekuatan sentuhan pemain, dan sebagainya boleh mencapai tidak penyusutan ketara dalam ungkapan dinamik. Seperti piano, clavichord yang (1986.239) Juga mampu penggredan terperinci kuat dan lembut dikawal oleh sentuhan pemain, tetapi instrumen bertali intim ini adalah keseluruhan terlalu lembut yang boleh hampir tidak kedengaran beberapa kaki, dan sebagainya adalah sia-sia dalam berkumpulan atau bersama.ciptaan Cristofori ini pada mulanya lambat untuk menangkap di Itali, tetapi lima piano

oleh Cristofori atau muridnya Giovanni Ferrini telah dibeli oleh Queen Maria Barbara de Braganza Sepanyol, penaung dan pelajar Domenico Scarlatti (1685-1757). Beratus-ratus lebih daripada 500 tunggal pergerakan keyboard sonata Scarlatti mungkin telah dimaksudkan untuk piano, dan bukannya piano kuno seperti yang telah lama diambil alih. Muzik yang terawal pasti ditulis dan diterbitkan khusus untuk piano dua belas Sonate da cimbalo di piano e forte detto volgarmente di Martelletti (Florence, 1732) oleh Lodovico Giustini (1685-1743), khusus untuk Don Antonio daripada Portugal, bapa saudara Maria Barbara dan pelajar lain Scarlatti. The sonata mengandungi ungkapan nuanced seperti forte più dan più piano, penggredan dinamik halus mustahil untuk melaksanakan pada piano kuno a.Huraian Maffei, yang termasuk gambarajah tindakan Cristofori, telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Jerman dan dimasukkan ke dalam musica Critica Johann Mattheson sebanyak 1725, di mana ia mungkin dibaca oleh Gottfried Silbermann (1683-1753), Saxon pembina mahkamah organ yang penting. Berdasarkan reka bentuk Cristofori ini, Silbermann memulakan kerja pada piano sendiri dalam 1730-an. Satu model awal ditolak oleh Johann Sebastian Bach (1685-1750) sebagai memiliki sentuhan terlalu berat dan terlalu lemah tiga kali ganda a. Dengan pengalaman tangan pertama sebenar satu instrumen Cristofori dan penambahbaikan berikutnya, piano Silbermann ini lebih berjaya, yang membawa kepada pembelian berasingan oleh Frederick the Great, raja Prussia (r. 1740-1786). Bach kemudian memuji piano Silbermann ini, pergi setakat untuk menjadi ejen jualan untuk instrumen beliau, sekali gus meluaskan pengaruh penciptaan Cristofori di tengah-tengah Eropah pada tahun-tahun selepas kematian pembuat instrumen Paduan ini.

https://www.youtube.com/watch?v=5jBd4hubdPs

12 comments: